들어오세요, 하지만 바로 떠나세요: 배제를 끌어안는 미술관 교육부서의 논리

마리아 아카소
마리아 아카소(María Acaso)는 미술 교육 박사이며 현재 스페인 마드리드의 레이나 소피아 미술관에서 교육 부서장으로 근무하며 미술 및 교육에 관한 프로젝트 〈GIRA〉를 개발하고 있다.
María Acaso
María Acaso holds a doctorate in Art Education and is currently head of the Education Department at the Museo Reina Sofía in Madrid, where she is developing the main project on arts and education, GIRA. In 2010, she founded ‘Pedagogías Invisibles Art Collective,’ who have developed a large number of projects working in the cross-field of contemporary art and education in collaboration with art and educational institutions across the country.

마리아 아카소(María Acaso)의 이 발표는 기관 패러다임의 변화가 필요하다는 공감대에서 출발하여, 사적 영역에서의 패러다임 전환을 통해 이러한 변화가 가능함을 제안한다. 일부일처제와 무질서한 관계라는 양극단을 하나의 은유로 활용해, 오랫동안 지속되고 있는 유대와 난잡성, 위계의 억압에 근거하고 있는 미술관의 작동 방식은 무엇인가 살펴보자. 미술관의 활동이 수집, 전시, 공공 프로그램이라는 세 분과로 나누어지며 분과 간의 위계를 신중히 살펴보는 과정에서 교육의 위치는 어디인가. 타자성을 허무는 개념으로 폴 프레시아도가 언급했던 “배제를 끌어안기”라는 용어에 주목한다면, 유대감 형성의 측면에서 미술관이라는 제도적 공간을 다시 상상할 수 있을 것이다.

Enter, But Leave Soon: The Logic of Including Exclusion in Relation to Education Departments in Museums

Departing from the consensus on the urge for a change of the institutional paradigm, this talk explores a proposal for working through this paradigm shift in privacy. Using the metaphor of the opposition between monogamy and relationship anarchy, this talk will analyze ways of working in museums that are based on promiscuity, long-lasting bonds, and the suppression of hierarchies. In making a thoughtful review of the hierarchies that divide museums in three different lobes—collections, exhibitions, and public programs—we will question the position of education within the pre-existing hierarchy. We will also discuss Paul B. Preciado’s term of “including exclusion” for undoing otherness in order to re-imagine the institution as a museum of bonds.

마리아 아카소
들어오세요, 하지만 바로 떠나세요: 배제를 끌어안는 미술관 교육 부서의 논리
《세마 러닝 스테이션: 전환》(서울시립미술관, 2022) 프로그램 중 〈공공미팅—배움의 전환〉 둘째 날 발표, 2022. 1. 16.
컬러, 스테레오 사운드.

María Acaso
Enter, But Leave Soon: The Logic of Including Exclusion in Relation to Education Departments in Museums
Day 2 of Public Meetings―Shift in Learning as a part of SeMA Learning Station: Shift (Seoul Museum of Art, 2022), January 16, 2022.
Color, Stereo sound.
20분 19초. 20 min. 19 sec.

Copyright ⓒ 2022 María Acaso All rights reserved

*이 영상은 2022년 1월 16일, 세마 러닝 스테이션(서울시립미술관 서소문본관 2층)에서 있었던 《세마 러닝 스테이션: 전환》의 〈공공미팅—배움의 전환(Public Meeting―Shift in Learning)〉에서 송출되었던 마리아 아카소(María Acaso)의 발표 겸 렉처 퍼포먼스의 녹화본입니다.

This video is the record of a lecture performance by María Acaso as a presentation that was transmitted on Day 2 of Public Meetings―Shift in Learning (January 16, 2022) as a part of SeMA Learning Station: Shift at Seoul Museum of Art.

© 2024 작가, 저자, 서울시립미술관. 서울시립미술관 모두의 연구실 ‘코랄’(세마 코랄 | SeMA Coral)에 수록된 콘텐츠에 대한 저작권은 해당 작가, 저자, 그리고 서울시립미술관에 있으며, 저작자와 서울시립미술관의 서면 동의 없이 무단으로 사용할 수 없습니다. 각 저작물에 담긴 의견은 미술관이나 세마 코랄과 다를 수 있으며, 관련 사실에 대한 책임은 저자와 작가에게 있습니다.